Kläder och trender

Webbtrender – Flera tjänsteföretag på samma ställe

Webbtrender – Flera tjänsteföretag på samma ställe

Överallt i samhället finns trender som pekar åt vilket håll något utvecklar sig. Detta oavsett om det är inom sport, företagande eller matlagning. Detsamma gäller inom IT där man kan hitta specifika ”webbtrender”. En trend är att tjänsteföretag presenterar sina tjänster tillsammans på gemensamma ”plattformar”.

De allra flesta tjänsteföretag har en egen hemsida där man presenterar tjänster, priser och kontaktuppgifter. Men det är inte säkert man syns och får kunder bara för att man har en hemsida. En väg att synas bättre är att samarbeta på olika slags plattformar. Det är en tydlig trend som hittas just hos tjänsteföretag.

”Hitta alla här”

En väg är att vara med på plattformar som visar upp samma tjänsteföretag inom en och samma stad. Ett exempel är tandläkare som via olika plattformar kan visa upp sitt varumärke, vilka tjänster som erbjuds och priser för dessa. Exempelvis kan en mindre tandläkare i Helsingborg, som har svårt att nå ut med sin marknadsföring, gå med i på en av dessa plattformar.

När en person söker efter tandläkare i Helsingborg kommer ofta dessa plattformar högt på Google vilket gör att man alltså ”visar upp” sig mot betydligt fler än om man enbart står på egna ben.

Detta kan delvis liknas med hur CDON fungerar. Där kan flera företag sälja sina produkter och ta del av den marknadsföring som CDON gör. I fallet med plattformen för samtliga tandläkare i Sverige kan de hittas av kunder över hela Sverige och få hjälp med marknadsföring via plattformen.

”Offertjämförelse”

En annan väg är att gå med i portaler som erbjuder offertjämförelse. Den lilla tandläkaren i Helsingborg har riktigt bra priser men svårt att visa denna fördel mot kunderna. De går med hos några offerttjänster för att därigenom ta del av dess fördel.

När en privatperson använder en sådan tjänst skriver personen in vilken hjälp man söker varpå flera tandläkare från staden lämnar in offerter. Här finns därmed en win-win situation.

För tandläkarna kan det vara ett sätt att nå nya kunder och bygga varumärke. Detta för en låg summa per offert de lämnar. För privatpersonen är det fördel då man snabbt får priser på olika behandlingar hos flera tandläkare i samma stad. Därmed är det väldigt enkelt att hitta vilken klinik som erbjuder det bästa priset.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *