Kläder och trender

Assistansbolagen i Stockholm

Assistansbolagen i Stockholm

Sedan det blev tillåtet att driva assistansbolag privat har det dykt upp många aktörer på marknaden – på ganska kort tid. Många känner till att det går att göra ganska stora pengar som entreprenör. Skalbarheten finns där, och om man får tillstånd av Socialstyrelsen att starta (vilket innebär en del jobb), finns det möjlighet att få många kunder.

Som andra tjänsteföretag behöver assistansbolagen givetvis konkurrera om kunderna. Ett sätt att fånga in kunder är att ha en snygg hemsida som konverterar väl. Men hur bra är egentligen assistansbolagen i Stockholm på detta? Vi bedömer det allmänna intrycket från ett antal slumpmässigt utvalda firmor.

Firma 1

Det första assistansbolaget har en stilren sida i ett rött och vitt färgtema. Något som märks tidigt är att hemsidan laddar väldigt snabbt – något som är att föredra när man vill konvertera trafik. Undersökningar har visat att långsamma hemsidor kan minska konverteringen ganska kraftigt, eftersom besökarna helt enkelt blir mer benägna att lämna domänen snabbt.

Landningssidan heter ”Bli kund hos oss” och är personligt utformad. Här finns en bild på en representant som skriver personligt till besökaren. Fördelar med företaget lyfts fram, samtidigt som man är väldigt ödmjuk mot besökaren. Längst ned finns en stor röd knapp med telefonnummer och mail att kontakta.

Firma 2

Ett annat assistansbolag i Stockholm har en landningssida som inte ger samma familjära intryck. Här finns ingen bild på en företagsledare som personligen välkomnar besökaren. Genom ett klick på ”Bli Kund” tas vi till sidan där man vill omvandla trafiken just till kunder. Texten är betydligt mer avskalad, och intrycket är helt enkelt inte lika personligt. Samtidigt finns det en presentation av de anställda, alltså de som jobbar som informatörer. Presentationen består av bilder på dem samt e-post och telefonnummer.

Firma 3

Detta assistansbolag har en familjär prägel, precis som det första. Överst i texten kan man läsa att det inte kostar något extra att välja ett privat assistansbolag, och att det ger den enskilda brukaren stora möjligheter att påverka vården själv. Landningstexten är relativt avskalad, snygg och pedagogiskt utformad med steg-för-steg och bilder samt symboler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *